Op weg naar 20 miljoen, aflevering #WWV27

Kansen zien in andermans e-commerce problemen

In gesprek met Daan Engelen

Deze aflevering gaat over het bedrijf 95percent.nl van Daan Engelen. 95percent.nl verkoopt opgeknapte schoenen die als klachtparen zijn teruggestuurd naar grote retailers. Door deze schoenen te repareren en weer aan te bieden tegen een flinke korting, biedt 95percent.nl een duurzame oplossing voor een reëel probleem van retailers en tegelijk scherp geprijsde merkschoenen voor consumenten.

Screengrab.jpg
Content

Daan Engelen en 95percent.nl

Daan Engelen is de mede-oprichter van 95percent.nl, een innovatief e-commerce bedrijf dat zich specialiseert in het hergebruiken en verkopen van klagparen (retourschoenen met defecten). Met een achtergrond in de schoenenbranche, begon Daan eerst met onpaarschoenen.nl, een webshop voor schoenen met ongelijke maten, voordat hij pivoteerde naar het huidige concept van 95percent.nl. Het bedrijf werkt samen met grote retailers om hun onverkoopbare schoenen op te halen, te repareren en online te verkopen met kortingen van 50-75%. 95percent.nl verwerkt nu meer dan 1500 paar schoenen per week, heeft een team van 10 schoenmakers in dienst en beschikt naast hun online platform ook over een fysieke winkel in Amersfoort. Met een sterrenclassificatiesysteem voor de staat van de schoenen biedt 95percent.nl een duurzame oplossing voor het probleem van retourschoenen in de retail sector, terwijl het tegelijkertijd kwaliteitsschoenen tegen betaalbare prijzen aanbiedt aan consumenten. Daan's ondernemersgeest en oog voor kansen hebben geleid tot dit succesvolle circulaire businessmodel.

Circulaire oplossing voor klachtparen in de schoenenbranche

95percent.nl biedt een circulaire oplossing voor een probleem waar veel schoenretailers mee kampen: de zogenaamde klachtparen. Dit zijn schoenen die door klanten zijn teruggestuurd vanwege defecten. Retailers blijven met deze schoenen zitten omdat ze niet meer als nieuw verkocht kunnen worden. 95percent.nl haalt deze klachtparen op bij grote retailers, knapt ze op en verkoopt ze via de eigen webshop met flinke kortingen van 50% tot 75%. Zo krijgen de schoenen een tweede leven. De schoenen die niet meer gerepareerd kunnen worden, gaan naar een recyclingpartner die er weer grondstoffen van maakt. Op deze manier biedt 95percent.nl retailers een duurzame oplossing voor een reëel probleem en kunnen consumenten merkschoenen kopen voor een scherpe prijs. Het assortiment bestaat voornamelijk uit populaire merken en modellen, omdat dit ook de schoenen zijn waarvan de meeste klachtparen binnenkomen. 95percent.nl groeit hard en verwerkt inmiddels zo'n 1500 paar schoenen per week.

Screengrab.jpg

Logistieke uitdagingen en kwaliteitscontrole bij 95percent.nl

Een belangrijke uitdaging voor 95percent.nl is de logistiek. Het is een hele operatie om wekelijks grote aantallen klachtparen op te halen bij verschillende retailers, deze te sorteren, te repareren en weer aan te bieden op de website. Dit vraagt om een geoliede machine en veel mankracht. Zo heeft 95percent.nl een team van 10 schoenmakers in dienst die continu bezig zijn met het opknappen van de schoenen. Een andere uitdaging is het op peil houden van de voorraad, zodat klanten voldoende keus hebben. De aanvoer van klachtparen is niet constant en hangt af van de verkopen en retouren bij de aangesloten retailers. Daarbij moet 95percent.nl roeien met de riemen die het heeft: het heeft geen invloed op welke schoenen er binnenkomen. Wel probeert het bedrijf zoveel mogelijk retailers aan zich te binden om de aanvoer op peil te houden. Ook de kwaliteitscontrole is een aandachtspunt. Niet alle defecten zijn even makkelijk te ontdekken. Soms blijkt pas bij gebruik dat een schoen toch niet helemaal in orde is. 95percent.nl lost dit op door veel aandacht te geven aan de klantenservice en coulant om te gaan met klachten van klanten.

Zo start je een succesvol duurzaam e-commercebedrijf

Kijk goed naar waar in jouw branche of bedrijf de problemen en inefficiënties zitten. De oplossing hiervan kan de basis vormen voor een nieuw businessmodel. Circulaire oplossingen zijn niet alleen goed voor het milieu, maar kunnen ook financieel aantrekkelijk zijn. Probeer processen circulair te maken waar dat kan. Bied je een product van een ander merk aan, zoals 95percent.nl met schoenen doet, zorg dan voor een duidelijke toegevoegde waarde, bijvoorbeeld een scherpe prijs. Zorg voor een goede balans tussen de kwaliteit van je product en de operatie enerzijds en de groei anderzijds. Blijf werken aan verbeteringen in je processen. Overweeg of een fysieke winkel een goede aanvulling kan zijn op je webshop. Het kan helpen om naamsbekendheid op te bouwen en je propositie leven in te blazen. Besteed vanaf het begin veel aandacht aan je klantenservice. Zeker als je tweedehands of refurbished producten verkoopt, is dit essentieel voor de klanttevredenheid.

Onze blik op zaken

95percent.nl is een mooi voorbeeld van hoe je met een creatieve en duurzame oplossing waarde kunt creëren voor alle betrokkenen. Door de klachtparen van retailers een tweede leven te geven, ontzorgt het bedrijf niet alleen de retailers, maar speelt het ook in op de groeiende behoefte van consumenten aan betaalbare én duurzame producten. Daarmee is 95percent.nl helemaal in lijn met de visie van FRMWRK op e-commerce: het draait niet alleen om de webshop en marketing, maar juist ook om slimme oplossingen op het gebied van o.a. logistiek, klantbehoud en duurzaamheid. De volgende stap voor 95percent.nl is om alle processen verder te professionaliseren en te optimaliseren. Alleen dan kan het bedrijf de groei aan blijven en uitgroeien tot een toonaangevende speler in de markt voor refurbished schoenen. Met het oog op de toekomst liggen er nog volop kansen, zoals uitbreiding naar het buitenland en het toevoegen van andere productcategorieën. Wel is het zaak om goed te blijven luisteren naar de wensen van de klant en alert te zijn op veranderingen in de markt. Maar met de juiste mensen en de juiste focus moet 95percent.nl deze uitdagingen aan kunnen.

Thomas van Rooijen
FRMWRK

Andere Afleveringen

Maak nóg betere beslissingen door naar de volgende afleveringen te gaan.

Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #106

Verhoog conversie en loyaliteit met handgeschreven kaartjes | Daan Smal - Writify

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #WWV26

Advies voor bol.com verkopers: Private labels gebruiken en koopblokken veroveren | Lars Hurkmans - Marktmentor

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #105

De kunst van Crossborder e-commerce expansie | Monica Westerveld - Notbranded

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #104

Abonnementsmodellen in e-commerce | Bob Jansen - Firmhouse

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #103

Hoe je een failliete webshop overneemt en winstgevend maakt | Jan Lammert Sijtsema - Koopjesdrogisterij.nl

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #WWV24

Een premium merkuitstraling bouwen en behouden | Jurryt van Arend - Joolz

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #102

Het opbouwen van een online merk vanuit een personal brand | Erik van der Kooij - BAM! Pizza

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #WWV23

Het verhaal van Zandcompleet.nl en hun organische groei strategieën | Melissa Buijens - Zandcompleet.nl

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #101

Internationalisatie in ecommerce met een uniek en eigen product | Paul Constandse - Lightswing

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #WWV22

Je E-commerce producten beschermingen met de juiste verpakking | Bjorn van Lieshout - Van Lieshout Packaging

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #100

Het belang van focus en strategische keuzes in je E-commerce bedrijfsvoering | Hans Mulder - Mulder Retail

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #99

Explosieve e-commerce groei met een ijzersterke branding | Lean Schieving - Fitpiggy.nl

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #97

Innovatieve brievenbusboxen met seizoensgebonden natuuractiviteiten | Willemien de Vogel - van Musschenbroek Greve - Spriet

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #WWV19

Persoonlijke aandacht en maatwerk bij fulfillment voor eigen merken | Simone Visser - Sipack

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #96

Kanaalconflicten bij een multichannel online distributiestrategie | Wouter Heuterman - SpeedComfort

Ga naar aflevering
Screengrab.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #94

Fulfillment strategisch uitbesteden bij e-commerce groei | Dennis Raadschelders - Active Ants

Ga naar aflevering
Foto.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #WWV18

Hoe achteraf betalen in E-commerce je consumentenvertrouwen een boost kan geven | Frank Waagmeester - Billink

Ga naar aflevering
Screengrab2.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #93

Hoe concurreer je met de dominante speler in een monopolistische markt? | Sem van der Klauw en Leon Noordanus - Wristler

Ga naar aflevering
PCEEXPORT.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #92

Duurzamer en bewuster online aankoopgedrag stimuleren | Mariska van der Burg - Perfectly Basics

Ga naar aflevering
Virgil.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #WWV17

Hoe je verzendprocessen in de E-commerce optimaliseert met slimme verzendsoftware | Virgil Swagemakers - Innosend en InnoStock

Ga naar aflevering
Judith.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #90

Een Traditionele E-commerce markt vernieuwen met een passie | Judith van Lent - Studio May and June

Ga naar aflevering
Schermafbeelding2024-10-27om12.33.34.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #89

Hoe ga je efficiënt om gaan met E-commerce retouren? | Joost Kempe - Returnless

Ga naar aflevering
Schermafbeelding2024-10-09om13.38.55.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #88

Hoe Kies Je het Beste E-commerce Platform? Groei & Platformselectie | Pim van der Linden - Enrise

Ga naar aflevering
Schermafbeelding2024-10-07om18.01.05.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #85

De uitdagingen van een complexe E-commerce supply chain | Daniël Verbeek en Djulan Gémesi - Sneakerhype.eu

Ga naar aflevering
Schermafbeelding2024-09-27om18.54.55.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #84

Hoe ga je om met onverwachte E-commerce uitdagingen? | Pieter van Linschoten - Feestkleding365.nl

Ga naar aflevering

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #82

Een verzadigde E-commerce markt betreden met een Niche webshop | Cedric van Dijken - Thealphamen.com

Ga naar aflevering

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #81

Hoe Kennis en Ervaring leidt tot Succes in de E-commerce | Tom van Dieren - Fatbikeskopen.nl

Ga naar aflevering

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #79

15 jaar ondernemen: Hoe maak je de juiste keuzes? | Kees de Raaf - Veiligheids-sloten.nl

Ga naar aflevering
Schermafbeelding2024-08-13om20.22.40.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #77

Klantrelaties als basis voor effectieve E-commerce Marketing | Wouter Steenkist - Heroes Only

Ga naar aflevering
Volg de podcast “Op Weg Naar 20 Miljoen”

Maak betere beslissingen in jouw online groei

In deze wekelijkse podcast gaan we in gesprek met experts en ondernemers 
over hoe je jouw webshop naar 20 miljoen euro jaaromzet brengt.

OP WEG NAAR 20 MILJOEN Spotify