Op weg naar 20 miljoen, aflevering #84

Hoe ga je om met onverwachte E-commerce uitdagingen?

In gesprek met Pieter van Linschoten

Deze aflevering gaat over de uitdagingen en tegenslagen die een e-commerce ondernemer kan tegenkomen bij het runnen en laten groeien van zijn bedrijf. Pieter van Feestkleding365.nl deelt openhartig zijn ervaringen met wat hij "de perfecte storm" noemt - een periode waarin meerdere zaken tegelijkertijd mis gingen in zijn bedrijf.

Schermafbeelding2024-09-27om18.54.55.jpg
Content

Pieter van Linschoten en Feestkleding365.nl

Pieter is de eigenaar van Feestkleding365.nl, een online winkel gespecialiseerd in feestkleding en accessoires. Hij nam het bedrijf, dat in 2011 werd opgericht, over in 2021 midden in de coronacrisis. Met een achtergrond als programmeur was Pieter al sinds 2014 betrokken bij het bedrijf als technisch adviseur. Onder zijn leiding groeide Feestkleding365 flink, met een omzet van meer dan een miljoen euro in januari alleen al in Duitsland. Het bedrijf richt zich voornamelijk op feestgangers en carnavalskleding, met sterke seizoensgebonden verkoop rond carnaval en Halloween. Bekend om hun brede assortiment en snelle levering, heeft Feestkleding365 ook succesvol uitgebreid naar de Duitse markt. Pieter's ervaring als ondernemer is relatief kort maar intens, waarbij hij in korte tijd veel heeft geleerd over de uitdagingen van het runnen van een e-commerce bedrijf, vooral tijdens piekperiodes zoals carnaval.

Uitdagingen bij snelle groei van e-commerce bedrijven

Een e-commerce bedrijf runnen is niet altijd rozengeur en maneschijn. Ondernemers kunnen te maken krijgen met diverse uitdagingen en tegenslagen, zelfs als het bedrijf hard groeit qua omzet. Pieter liep aan tegen zaken als te hoge marketingkosten door verkeerde attributie, onverwacht hoge kosten voor logistiek en retouren, liquiditeitsproblemen door hoge voorraden en een minder goede marge dan gedacht. De kern van het probleem was vaak een gebrek aan actueel inzicht in de belangrijkste cijfers en verhoudingen. Als de omzet groeit lijkt alles goed te gaan, maar de winstgevendheid en cashflow kunnen onder druk komen te staan. Het is cruciaal voor ondernemers om de vinger aan de pols te houden met frequente rapportages en analyses. Alleen dan kunnen ze op tijd bijsturen als de zaken uit de pas dreigen te lopen. Pieter's ervaring laat zien dat snelle groei een valkuil kan zijn als je onvoldoende grip hebt op je cijfers en processen. Uitbreiding naar nieuwe markten en betaalmethodes kunnen de complexiteit snel doen toenemen. Ondernemers moeten de basisprincipes van de financiën niet uit het oog verliezen, hoe verleidelijk snelle omzetgroei ook is. Met de juiste dashboards, rapportages en analyses behaal je succes!

Schermafbeelding2024-09-27om18.54.55.jpg

Uitdagingen bij snelle groei: Financieel inzicht en internationale expansie

Een van de grote uitdagingen voor Pieter was het krijgen van actueel en correct inzicht in de belangrijkste financiële ratio's van zijn bedrijf. Doordat de omzet hard groeide, werd er minder kritisch gekeken naar de kosten en marges. Zo bleken de marketingkosten op een gegeven moment veel te hoog door een verkeerde attributie na de overstap naar een nieuw analytics platform. Ook de logistieke kosten stegen onverwacht hard, mede door een flinke verhoging van de tarieven door de fulfilment partner. Gecombineerd met het hoge retourpercentage in de Duitse markt, zette dit de marges erg onder druk. Een andere uitdaging was de hoge voorraad die was ingekocht om nooit nee te hoeven verkopen. Doordat concurrenten hun prijzen verlaagden, bleef Pieter met een berg trainingspakken zitten. Dit legde een flink beslag op het werkkapitaal. De snelle internationale expansie bracht ook de nodige complexiteit met zich mee. De introductie van achteraf betalen in Duitsland leidde tot een ongekend hoog retourpercentage van 50%. Hierdoor daalden de marges tot een dieptepunt en kwam de liquiditeit in de gevarenzone. De belangrijkste les is dat hard groeien niet zaligmakend is. Zonder de juiste checks op je cijfers en processen kan die groei tegen je gaan werken. Als ondernemer moet je soms pijnlijke beslissingen durven nemen om je bedrijf weer gezond te maken.

Zo houd je je bedrijfsfinanciën gezond en groei je verantwoord

Zorg dat je altijd actueel inzicht hebt in je belangrijkste cijfers zoals marges, marketingkosten en fulfilment kosten. Wacht niet te lang met ingrijpen als de verhoudingen scheef groeien. Maak prognoses en modellen van je verwachte groei en kosten. Meet de werkelijkheid hier frequent aan af zodat je op tijd kunt bijsturen. Wees kritisch op de winstgevendheid van nieuwe activiteiten en markten. Laat je niet verblinden door mooie omzetcijfers als de kosten te hard meestijgen. Durf pijnlijke beslissingen te nemen als de zaken niet lopen zoals gepland. Communiceer hier open over met je medewerkers en partners. Schakel op tijd hulp in van financiële experts als je door de bomen het bos niet meer ziet. Ondernemen is soms eenzaam, maar je hoeft het niet alleen te doen.

Onze blik op zaken

Omzetgroei is essentieel voor e-commerce ondernemers, maar zonder een duidelijke koers en stevige richtlijnen kan je onderneming snel in de problemen komen. Het is belangrijk om de juiste checks en balances te implementeren. Met effectieve dashboards, rapportages en analyses kun je als ondernemer succesvol navigeren door uitdagende tijden. Hoe verleidelijk snelle groei ook is, verlies nooit de basis uit het oog. Houd je product winstgevend, je marketing effectief, je logistiek efficiënt en je klanten tevreden. Durf kritisch te zijn op uitbreidingen die te veel complexiteit en kosten met zich meebrengen. Uiteindelijk gaat het om duurzame, winstgevende groei. Dat vraagt om ondernemerschap met lef én verstand. Blijf altijd scherp op je cijfers en processen. Alleen dan houd je het roer recht, wat voor storm er ook op je pad komt. Zo breng je je e-commerce schip veilig en succesvol naar de overkant.

Andere Afleveringen

Maak nóg betere beslissingen door naar de volgende afleveringen te gaan.

Schermafbeelding2024-10-27om12.33.34.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #89

Hoe ga je efficiënt om gaan met E-commerce retouren? | Joost Kempe - Returnless

Ga naar aflevering
Schermafbeelding2024-10-08om23.09.02.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #87

Automatiseren: wat, wanneer en waarom – Jessica Risch over Procesoptimalisatie | Jessica Risch - Woosa

Ga naar aflevering
Schermafbeelding2024-10-08om19.42.48.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #86

Het Belang van PR in E-commerce met Jennifer Delano van PRGoeroes | Jennifer Delano - PRGoeroes

Ga naar aflevering
Schermafbeelding2024-10-07om18.01.05.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #85

De uitdagingen van een complexe E-commerce supply chain | Daniël Verbeek en Djulan Gémesi - Sneakerhype.eu

Ga naar aflevering
Schermafbeelding2024-10-06om20.07.51.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #ST4

Hoe blijf je relevant in de E-commerce Platformeconomie? #4 | Evert Hemelaar en Thomas Gussekloo - ShoppingTomorrow

Ga naar aflevering

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #82

Een verzadigde E-commerce markt betreden met een Niche webshop | Cedric van Dijken - Thealphamen.com

Ga naar aflevering

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #81

Hoe Kennis en Ervaring leidt tot Succes in de E-commerce | Tom van Dieren - Fatbikeskopen.nl

Ga naar aflevering

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #79

15 jaar ondernemen: Hoe maak je de juiste keuzes? | Kees de Raaf - Veiligheids-sloten.nl

Ga naar aflevering
Schermafbeelding2024-08-13om20.22.40.jpg

Op weg naar 20 miljoen, aflevering #77

Klantrelaties als basis voor effectieve E-commerce Marketing | Wouter Steenkist - Heroes Only

Ga naar aflevering
Volg de podcast “Op Weg Naar 20 Miljoen”

Maak betere beslissingen in jouw online groei

In deze wekelijkse podcast gaan we in gesprek met experts en ondernemers 
over hoe je jouw webshop naar 20 miljoen euro jaaromzet brengt.

Ontvang wekelijks exclusieve e-commerce inzichten
Abonneren

Je meld je aan door ons “PODCAST AAN” te appen. Afmelden? Dan app je “PODCAST UIT”.Voor meer informatie kun je kijken in onze privacyverklaring.

OP WEG NAAR 20 MILJOEN Spotify